keskiviikko 4. syyskuuta 2013

Yo man

Minun piti osallistua ylioppilaskirjoituksiin vanhassa opiskelukaupungissani Kouvolassa. Suhtauduin asiaan rennosti, sillä olinhan jo aikaisemmin kirjoittanut, eikä minulla ollut mitään onnistumispaineita. Aivan aluksi meille esiteltiin paikat ja järjestelyt ja koko systeemi olikin melkoisesti muuttunut. Kaikki aineet oli tarkoitus kirjoittaa yhden päivän aikana, joten aikataulu oli varsin kiireellinen. Jokaista ainetta varten oli oma huoneensa. Osaan oli katettu pitkät pöydät, osaan pyöreät. Kun sanon katettu, tarkoitan sitä: pöydissä oli nimikortit, lautasliinat, lautaset ja muut ruokailuvälineet. Lisäksi oletuksena jokaiseen aineeseen kuului pieni eväs. Esimerkiksi ruotsin kirjoituksissa oli tarjolla kaksi jauhelihasta tehtyä ”kebakkoa” ja pala patonkia. Ihmettelin, kuinka täyteen tästä tulisi, jos kaikki ruokalajit pitäisi syödä kirjoitusten aikana ja niiden lisäksi minulla oli vielä omat eväät.

Sitten näin sellaisen unen, että minun piti valita yksi kirja ja osallistua johonkin "kirjavaihtoon", jossa satunnaisesti valittu toinen henkilö lukee minun valitsemani kirjan ja minä sen toisen tyypin valitseman kirjan. Valitsin kirjahyllystä Tolkienin "Hobitin", vaikka en itse Tolkienia diggaile. Kuinkas sattuikaan, parikseni valikoitui ehkä ainoa tietämäni totinen tolkienisti, joka lienee lukenut kyseisen teoksen lukemattomia kertoja. (Tarkoituksellisen surkea sanaleikin tynkänen...) Hänellä oli päällään vihreä ruutupaita ja selkään oli teipattu "potkaise minua"-lappu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä kommenttisi