tiistai 13. elokuuta 2013

Mummo kimmastuu

Mieheni ajoi autolla pitkin kapeaa tietä, jonka keskellä oli syvä halkeama ja molemmin puolin jyrkkä pudotus. Kun vaarallinen tie loppui, minä siirryin kuskin paikalle ja mies katosi jonnekin. Edessä oli vain loputtomasti rautatiekiskoja ja puiden juuria, joiden yli ajoin kolistellen. Vein auton ”vanhojen autojen hautausmaalle”, jätin sinne ja jatkoin matkaa jalkaisin. En tiennyt missä olin, mutta vastaani tuli muuan kaverini Anne (nimi muutettu) äitinsä kanssa. Hän kutsui minut kotiinsa.

Selvisi, että siellä oli jonkinlaiset juhlat. Paikalla oli minun sukulaisiani, Annen sukulaisia ja nykyisiä työkavereitani. Myös vanha äidinäitini oli kuulema siellä ja minun käskettiin mennä seurustelemaan hänen kanssaan. Jostain syystä mummo halusi pelata minun kanssani krokettia.

Pelasimme aikamme ja minä olin voitolla. Äkkiä mummoni, jonka liikkuminen on reaalimaailmassa hidasta ja vaivalloista, kimpaantui kunnolla. Hän köpötteli vauhdikkaasti krokettimaila kädessään ja alkoi kiukkuisena mäiskiä sillä paikkoja rikki. Pelästyin. Taksi tuli kuitenkin hakemaan häntä kotiin ja vihaisena hän suostui lähtemään. Pohdimme äitini kanssa mummon käytöstä ja tuumimme, että hän ei varmaan hyväksy korkeaa ikäänsä eikä suostu tunnustamaan, että ”loppu on lähellä”.

Palasin toiselle puolelle, jossa juhlat jatkuivat. Oikeastaan kaikki paikallaolijat olivat lähes sammuneita. Paikat olivat täynnä roskaa ja tyhjiä pulloja. Suurin osa porukasta oli poistunut. Alaleukani tuntui puudutetulta ja kipeältä, mutta kun heräsin, se tuntui aivan normaalilta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä kommenttisi